Merenre

z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Jméno Merenre
Jméno Horus
G5
S34 N28
G43
Srxtail2.svg

Ankh -chau ˁnḫ-ḫˁw
S živým vzhledem
Postranní čára
G16
S34 N28
G43

Ankh -chau-nebti ˁnḫ-ḫˁw-nbtj
S živým zjevením dvou milenek
Zlaté jméno
G8
G7G7
S12
Nebui-nebu
Nbwj-nbw
Zlato dvou sokolů
G8
G5G5
S12
Bikui-nebu
Bjkwj-nbw
Ten se dvěma zlatými jestřáby  ?
Jméno trůnu
M23
X1
L2
X1
Hiero Ca1.svg
N5
U7
r
n
Hiero Ca2.svg
Meri-en-Re
MŘJ-n-R Kdo miluje
by Re
Správné jméno
Hiero Ca1.svg
G7A G17 V18 I9
Hiero Ca2.svg
Nemtiemsaef
Nmtj m s3 = f
Nemti je jeho ochrana
Seznam Kings of Abydos (Seti I) (č. 37)
Hiero Ca1.svg
N5
U7
D21
N35
Hiero Ca2.svg
Meri-en-Re
Mrj-n-Rˁ
Seznam králů Sakkáry (č. 35)
Hiero Ca1.svg
N5 U7
N35
Hiero Ca2.svg
Meri-en-Re
Mrj-n-Rˁ
Řečtina
pro  Manetho
Menthesuphis
Menthesuphis

Merenre ( Meri-en-Re , také Merenre I. , Nemtiemsaef I. nebo Antiemsaef I. ) byl čtvrtým králem ( faraonem ) staroegyptské 6. dynastie ve Staré říši . Vládl přibližně v období od roku 2250 do roku 2245 před naším letopočtem. Na trůn nastoupil po svém otci Pepim I. a vládl pravděpodobně jen několik let. Důležitými zdroji jeho vlády jsou skalní nápisy a písemná svědectví z hrobů vysokých úředníků, které na jedné straně naznačují pokračování stále více decentralizované státní správy v pozdní Staré říši. Dalším zaměřením jeho vlády byly intenzivní kontakty s Núbií, zejména s expedicemi v lomech Weni a zejména s Harchufovými obchodními a objevitelskými cestami , které jsou podrobně popsány v autobiografiích obou úředníků. Nejdůležitějším stavebním projektem v Merenre je pyramidový komplex na jihu Sakkáry , který však zůstal nedokončený. Poměrně zachovalá mumie byla nalezena v pohřební komoře pyramidy v 19. století, ale není jasné, zda se jedná skutečně o Merenrovo tělo nebo o následný pohřeb z 18. dynastie .

Jméno a číslování

Král měl vlastní jméno Nemtiemsaef nebo v jiném čtení Antiemsaef („(Bůh) Nemti (nebo Anti) je jeho ochranou“) a jméno na trůně Merenre („ Koho miluje Re “). V literatuře je většinou pod svým trůnním jménem, ​​ale příležitostně pod svým vlastním jménem nebo pod jménem tradičního helénského jména Manetho z Menthesuphis .

To je často očíslováno Merenre I./Nemtiemsaef I., aby se odlišil od Nemtiemsaef II . To je však správné pouze pro vlastní jméno, protože neexistují žádné současné důkazy o tom, že by Nemtiemsaef II také nosil trůnové jméno Merenre a že pojmenování v seznamu Abydosových králů vytvořených za Setiho I je pravděpodobně chybou kopírování úředníka.

Původ a rodina

Merenre byl synem faraóna Pepiho I. a jeho manželky Anchenespepi I (také nazývané Anchenesmerire I). Nevlastní bratři byli jeho následovníkem trůnu Pepi II. , Tetianch a Hornetjerichet , nevlastní sestra byla Neith , pozdější manželka Pepi II. Jedinou známou Merenrovou manželkou je Anchenespepi II. (Anchenesmerire II.), Sestra jeho matky a vdova po jeho otci Pepi I. Das Jediným Merenreovým známým dítětem je dcera jménem Anchenespepi III. , další pozdější manželka jeho nevlastního bratra Pepi II.

Nadvláda

Funkční

Ačkoli Merenrova vláda nemohla být příliš dlouhá, existuje velká nejistota ohledně jejího přesného trvání. V Royal Papyrus Turín z Nové říše je rok jeho vstupu velmi špatně zachován. Pouze čtyři řádky, které lze číst jako „4“, jsou jasně viditelné. Před nimi je několik znaků, které různí vědci přečetli jako „10“, „40“ nebo jako slovní označení pro „měsíc“. Existují tedy tři možné hodnoty: 44 let, 14 let a x let a 4 měsíce. Zatímco první možnost je jednomyslně považována za nereálnou, další dvě jsou diskutovány kontroverzně. Wolfgang Helck navrhl čtení jako „[6] let a 4 měsíce“, což odpovídá informacím o 3. století před naším letopočtem. Před naším letopočtem žijící egyptský kněz Manetho , který pro Merenre označuje 7 let panování. Současná data zde neposkytují jasnost, protože přežily pouze čtyři. Nejvyšším datem je „rok po 5. počítání“. To se týká celonárodního počtu dobytka, původně zavedeného jako Horův doprovod , za účelem výběru daní. Toto sčítání se původně konalo každé dva roky (tj. „X. rok počítání“ a poté „rok po X. čase počítání“), ale později také částečně ročně (pro „X. rok počet “následoval„ rok počítání “). Vzhledem k tomu, že údaje od Merenreovy vlády jsou k dispozici za dva roky sčítání a následující roky po sčítání, je zde tedy zdokumentované minimální období vlády 7 let a maximálně 11 nebo 12 let. Navzdory těmto nejistotám má většina výzkumníků tendenci k krátkému panování. Je přijímán například Helckův návrh Thomase Schneidera nebo Jürgena von Beckeratha . Možnost 14leté vlády však představuje William Stevenson Smith , který musí učinit několik dalších problematických předpokladů: Vzhledem k tomu, že na trůn nastoupil jako dítě Pepi II, musel by Merenre několik let vládnout se svým otcem Pepim I. Výsledkem bylo, že Anchenespepi bych původně odešel jako Merenreova matka. Na druhou stranu je taková spoluvláda, která byla ve 12. dynastii zcela běžná, pro Staré království zcela neprokázaná. Smith cituje pouze zlatý přívěsek, na kterém se společně objevují jména Pepi I. a Merenre.

Státní správa

K dispozici je pouze několik zdrojů o přesném rozsahu reforem státní správy zahájených za Merenreho. Je však vidět, že dlouhodobý trend decentralizace v Egyptě pokračoval. To je zřejmé ze skutečnosti, že knížata a vládci Horního Egypta již nesídlili v Memphisu , ale v provinciích, které tam byly pohřbeny poprvé. Kromě toho byly v královské rezidenci zřízeny nové instituce, které byly konkrétně odpovědné za správu Horního Egypta.

Vztahy s Núbií

Skalní nápis mezi Asuánem a Philae, ukazující krále Merenra I., jak přijímá podrobení sububských princů
Další skalní nápis poblíž Asuánu z Merenres, 5. rok sčítání, ukazující podrobení sububských princů

Během Merenreho vlády se Núbie stala ohniskem egyptských zahraničněpolitických zájmů. Svědčí o tom dva skalní nápisy poblíž Asuánu , které ukazují krále, jak přijímá podrobení subnubijských princů. První je na staré silnici mezi Asuánem a Philae . Není datováno, ale ukazuje krále stojícího na unijním symbolu, který by mohl označovat jeho první rok vlády. Druhý nápis se nachází naproti ostrovu el-Hesseh a pochází z 5. roku Merenreho hraběte. Další královský nápis lze nalézt v Tômas v Dolní Núbii.

Dalším důležitým důkazem jsou autobiografické nápisy dvou vysokých úředníků. První je Weni pohřbená v Abydosu . Již sloužil u Pepiho I. a v té době vedl pětkrát válku proti beduínům na Sinajském poloostrově prostřednictvím vojáků najatých v Núbii . Za vlády Merenra byl jmenován „náčelníkem Horního Egypta“ a v pokročilém věku podnikl dvě expedice do lomů Núbian. První ho vzal na Ibhat , odkud přinesl sarkofág a pyramidion pro královskou pyramidu a do žulových lomů Elephantine , kde nechal vyrobit falešné dveře a obětní desku . Druhá výprava ho přivedla na blíže neurčené místo v Núbii. Odtamtud znovu přinesl stavební materiál pro královskou pyramidu. Aby se zabránilo peřejům při prvním kataraktu Nilu , nechala Weni vykopat pět kanálů a místní Núbijci postavili transportní lodě.

Dalším důležitým úředníkem byl Harchuf , který se po Weni také dostal na pozici „náčelníka Horního Egypta“. Jak je patrné z autobiografie v jeho hrobě na Qubbet el-Hawa poblíž Asuánu, podnikl celkem tři expedice pod Merenre, které ho zavedly hluboko do Núbie a libyjské pouště, aby prozkoumal tamní země a podnikal. Harchuf podnikl první cestu společně se svým otcem Iri. Trvalo to sedm měsíců a vedlo to k Land Jam, který byl dříve nebezpečný . Další podrobnosti nebyly sděleny. Druhá cesta vedená samotným Harchufem trvala osm měsíců a proběhla několika núbijskými zeměmi. Třetí cesta je nejpodrobnější a proběhla za obtížných podmínek. Harchuf se setkal s vládcem Jamu, když byl na kampani proti Libyjcům. Po výměnném obchodu mu vládce Jamu poskytl vojáky, které Harchuf potřeboval, aby mohl na zpáteční cestě bezpečně projít země Irtjet a Satju , jejichž vládci mezitím dobyli také sousední zemi Wawat .

Další akce

Kromě expedic Núbie je známo jen několik událostí z Merenrovy vlády. Weni ve své autobiografii zmiňuje další expedici, která ho zavedla do alabastrových lomů Hatnub ve středním Egyptě , kde si nechal vyrobit obětní desku. Další expedice na lom objednaná Merenrem je zdokumentována ve Wadi Hammamat . V Gíze byly v zádušním chrámu pyramidky Mykerinos nalezeny fragmenty nařízení, které upřednostňovalo místní kněžství.

Stavební činnost

Zřícenina Merenrovy pyramidy
Fragmenty soukromých hvězd se jménem Merenres z chrámu Osiris poblíž Abydosu

Merenreova pyramida v Sakkáře

Jediným významným stavebním projektem, který je s jistotou známý z doby Merenreho vlády, je jeho pyramidový komplex v Sakkáře - jih. Budova, která byla poprvé podrobněji prozkoumána v roce 1881, zůstala nedokončená a nyní je ve velmi špatném stavu kvůli loupeži kamenů v pozdějších dobách. Jako místo jeho hrobové kondice si Merenre vybral místo na jihozápad od hrobové kondice svého otce a západně od pyramidy Djedkare z konce 5. dynastie . Architektonicky pyramida sleduje standardní program, který byl zaveden od Djedkare, a je proto do značné míry totožný s ostatními pyramidami pozdní 5. a 6. dynastie. Má délku hrany 78,60 ma plánovanou výšku 52,40 m. Na severní straně kaple vede chodba dolů pod úhlem, která zpočátku vede do komory. Odtud vede vodorovná chodba blokovaná padajícími kameny do předpokoje, který je umístěn pod středem pyramidy. Odtud skladiště odbočuje na východ a pohřební komora na západ. Předsíň a pohřební komora mají sedlovou střechu vyzdobenou hvězdami. Stěny chodeb a komor jsou také zdobeny, včetně textů pyramid . Kromě sarkofágu , který ještě obsahoval mumii (viz níže), byla v pohřební komoře nalezena kanopická schránka a skromné ​​pozůstatky pohřebního zařízení. Pyramidový komplex také zůstal nedokončený. Již ve třicátých letech 20. století John Shae Perring identifikoval obvodovou zeď vyrobenou z nepálených cihel a přístupovou cestu, která umožňuje obejít pyramidu Djedkare a spojuje předpokládané přístavní zařízení ve Wadi Tafla se zádušním chrámem. Z nich je zachována pouze vápencová dlažba a některé zbytky zdi. Vzhledem k tomu, že některé reliéfy jsou k dispozici pouze jako předběžné kresby, zdá se, že práce na chrámu byly po předčasné smrti Merenre předčasně zastaveny.

Další možné stavební projekty

Existují také náznaky, že Merenre nechal pracovat na chrámu Osiris v Kom el-Sultan poblíž Abydosu . Svědčí o tom pouze fragmenty několika soukromých stél, které byly nalezeny v základech chrámu, který byl kompletně zrekonstruován v 12. dynastii. Z toho nelze určit povahu a rozsah prací během Merenreho vlády. Merenre je také doložen na Elefantine, ale pouze naos .

Možná mumie Merenre

Hlava mumie nalezená v pyramidě Merenre

V lednu 1881 našli bratři Emil a Heinrich Brugschovi v sarkofágové komoře Merenrovy pyramidy 1,66 m vysokou mumii muže, který zjevně zemřel mladý a stále nosil zámek pro mládež . Nebylo to však v sarkofágu, ale vedle něj. Stav mumie byl špatný, protože ji již poškodili lupiči hrobů, kteří mumie obvazy částečně odtrhli. Emil a Heinrich Brugschovi se v krátké době rozhodli přepravit mumii do Káhiry, aby ji předvedli umírajícímu Auguste Mariette. Během transportu však mumie utrpěla další vážné škody. Poškození koleje zabránilo tomu, aby byla mumie přivezena do Káhiry vlakem. Brugschovi je tedy zbytek cesty nesli pěšky. Poté, co dřevěný sarkofág příliš ztěžkl, mumii vytáhli a rozbili na dvě části. Mumie nakonec skončila v Egyptském muzeu , v té době ještě v Bulaqu , později na jeho současném místě v Káhiře . Od roku 2006 je vystavena v Imhotepově muzeu v Sakkaře . Pozůstatky klíční kosti, krčních obratlů a žebra věnoval Emil Brugsch Egyptskému muzeu v Berlíně (inv. Č. 8059). Byli však ztraceni během přesídlení ve druhé světové válce, aniž by kdy došlo k vyšetřování.

Části mumie zbývající v Egyptě ještě nebyly podrobně prozkoumány. Totožnost zemřelého tedy není jasně prokázána. Zatímco Emil a Heinrich Brugsch a Gaston Maspero stále předpokládali, že jde o pozůstatky krále Merenra, Grafton Elliot Smith o tom vyjádřil pochybnosti již na počátku 20. století . Díky obvazové technice převzal pohřeb od 18. dynastie. V současném výzkumu je nález oceněn odlišně. Zatímco Renate Germer souhlasí s Smithovým úsudkem, v roce 1997 ji Dennis Forbes stále vnímal jako Merenrovu mumii. Jiní vědci, jako je Mark Lehner a Rainer Stadelmann, považují za vhodné objasnit otázku identity pouze podrobné prozkoumání mumie.

Sochy

Měděná socha z Hierakonpolisu, která byla vnímána jako portrét Merenre, ale spíše představovala Pepiho I.

Jediné známé kulaté sochařské obrazy, které lze bezpečně přiřadit Merenrovi, jsou dvě malé sfingy neznámého původu. První je nyní ve Skotském národním muzeu v Edinburghu (inv. Č. 1984.405). Kus je vyroben z břidlice a měří pouze 5,7 cm × 1,8 cm × 3,2 cm. Král nosí slavnostní vousy a Nemes šátek s uraeus hadem na čele. Namísto lví tlapky přední nohy vyběhly do lidských rukou, ve kterých před sebou Merenre drží dva kulové hrnce. Jméno Merenres je uvedeno na spodní straně základny Sfingy.

Druhá sfinga se nachází v Puškinově muzeu v Moskvě (inv. Č. I.1.a.4951). Podle protichůdných tvrzení se skládá buď z červeného kamene, nebo z břidlice.

Přiřazení sochy, kterou objevil James Edward Quibell v Hierakonpolisu na konci 19. století, je však pochybné . Postava je vyrobena z pronásledované mědi a je vysoká 65 cm. To bylo umístěno uvnitř větší měděné sochy, která je přidělena Pepi I nápisem. Vzhledem k tomu, že menší socha nemá žádný nápis, existují různé pohledy na to, koho představuje. Jedna hypotéza předpokládá, že představuje Merenreho, který byl jmenován následníkem trůnu při oslavách Sedfest Pepis I. Podle jiné hypotézy se jedná o zúženou reprezentaci Pepi I.

Další nálezy

Malá kosmetická nádoba, která je nyní v Metropolitním muzeu umění v New Yorku (inv. Č. 30. 8. 134), je neznámého původu . Je vyroben z alabastru a má výšku 18,5 cm. Plavidlo bylo používáno k ukládání pomazacích olejů a má tvar přikrčené ženské opice, kterou si mládě drží před hrudníkem. Jméno Merenres je připojeno vpravo. Dva velmi podobné kousky pocházejí z doby vlády jeho otce Pepiho I.

Box udržuje v Louvru v Paříži (Inv.No. N 794), mohou pocházet z Théb . Skládá se z hrocha - slonoviny a nese na obálce a na úzké straně jméno a titul krále. Kus by mohl být hrobovým darem hodnostáře pohřbeného v Thébách.

V Národním archeologickém muzeu ve Florencii je umístěna alabastrová váza (inv. Č. 3252) nesoucí Merenrovo jméno. Velmi podobný kus pochází od Elephantine a nyní je v Egyptském muzeu v Káhiře (inv. Č. CG 18694).

Merenre na památku starověkého Egypta

Překreslení seznamu králů v Karnaku

Během Nové říše byl v 18. dynastii pod vedením Thutmose III. V chrámu v Karnaku v Thébách je připojen takzvaný králský seznam Karnaku , ve kterém je uvedeno jméno Merenre. Na rozdíl od jiných staroegyptských seznamů králů se nejedná o úplný seznam všech vládců, ale o užší seznam, který jmenuje pouze ty krále, pro které za vlády Thutmosa III. Byly obětovány. 800 let po jeho smrti tedy pro Merenra stále existoval obětní kult.

literatura

Všeobecné

O jménu

  • Kurt Sethe : Dokumenty staré říše. Svazek I: Dokumenty o egyptském starověku; Oddělení 1. druhé, výrazně rozšířené vydání, Hinrichs, Lipsko 1932–33, s. 111.
  • Kurth Sethe: Texty staroegyptských pyramid. Hinrichs, Lipsko 1908, říká č. 8.
  • Friedrich Wilhelm von Bissing : Katalog Général des Antiquités Egyptienennes du Musée du Caire. Č. 18065-18793. Kamenné nádoby. Vídeň 1904 S, 147, č. 18694.
  • Jules Couyat, Pierre Montet : Les nápisy hiéroglyphiques et hiératiques du Ouâdi Hammât (= Mémoires publiés par les membres de l'Institut français d'archéologie orientale du Caire. Vol. 34). Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale, Le Caire 1912, deska 6.
  • Jürgen von Beckerath : Příručka jmen egyptských králů. Deutscher Kunstverlag, Mnichov / Berlín 1984, ISBN 3-422-00832-2 , str. 57, 185.

Do pyramidy

Další literaturu o pyramidě viz Merenreova pyramida

Otázky detailu

  • Michel Baud: Relativní chronologie dynastií 6 a 8. In: Erik Hornung, Rolf Krauss, David A. Warburton (Eds.): Staroegyptská chronologie (= Handbook of Oriental studies. Section One. The Near and Middle East. Volume 83 ). Brill, Leiden / Boston 2006, ISBN 978-90-04-11385-5 , str. 144-158 ( online ).
  • Jürgen von Beckerath: Chronologie faraónského Egypta. von Zabern, Mainz 1994, ISBN 3-8053-2310-7 , str. 27, 40, 148-152, 188.
  • Aidan Dodson , Dyan Hilton : Kompletní královské rodiny starověkého Egypta. The American University in Cairo Press, London 2004, ISBN 977-424-878-3 , str. 70-78.
  • Hans Goedicke : Královské dokumenty ze Staré říše. Harrassowitz, Wiesbaden 1967, str. 78-80.
  • Werner Kaiser : Město a chrám slonů: Pátá zpráva o výkopu. In: Komunikace z Německého archeologického institutu v Káhiře. (MDAIK), sv. 31, von Zabern, Mainz 1975, s. 56.
  • Werner Kaiser: Město a chrám slonů: Šestá výkopová zpráva In: MDAIK 32, von Zabern, Mainz 1976, s. 67–112.
  • Naguib Kanawati: Vládní reformy v Egyptě staré říše. Aris & Phillips, Warminster (GB) 1980, str. 44-61.
  • Hans Goedicke: Harkhufovy cesty. In: Journal for Near Eastern Studies. Č. 40, 1981, s. 1-20.
  • Hans Goedicke: Ya'am - více. In: Göttinger Miscellen . (GM), sv. 101, Göttingen 1988, str. 35-42 (Jam).
  • Alessandro Roccati: La Littérature historique sous l'ancien Empire égyptien (= Littératures anciennes du Proche-Orient. Vol. 11). Éditions du Cerf, Paříž 1982, ISBN 2-204-01895-3 , s. 187-207.
  • Anni Gasse: Decouvertes récentes au Ouadi Hammamat. In: Göttinger Miscellen. 101, Göttingen 1988, s. 89.
  • Nigel Strudwick: Správa Egypta ve Staré říši. KPI, London 1985, ISBN 0-7103-0107-3 .
  • David O'Connor: Poloha Yam a Kush a jejich historické důsledky. In: Journal of the American Research Center in Egypt. Č. 23, 1986, str. 27-50.
  • David O'Connor: Umístění Irem v Nové říši. In: Journal of Egyptian Archaeology. (JEA) č. 73, 1987, str. 99-136 (Jam).

webové odkazy

Commons : Merenre I.  - Sbírka obrázků, videí a zvukových souborů

Individuální důkazy

  1. Čísla let podle T. Schneidera: Lexikon der Pharaonen. Düsseldorf 2002.
  2. ^ T. Schneider: Lexikon faraonů. Düsseldorf 2002, s. 77.
  3. ^ Jürgen von Beckerath: Příručka jmen egyptských králů. Deutscher Kunstverlag, Mnichov / Berlín 1984, s. 57, 185.
  4. ^ T. Schneider: Lexikon faraonů. Düsseldorf 2002, s. 79.
  5. ^ Aidan Dodson, Dyan Hilton: Kompletní královské rodiny starověkého Egypta. The American University in Cairo Press, London 2004, pp. 70-78.
  6. Wolfgang Helck: Vyšetřování seznamů Manetha a egyptského krále (= Vyšetřování historie a starověku Egypta. Svazek 18). Akademie-Verlag, Berlin 1956, s. 58.
  7. Michel Baud: Relativní chronologie dynastií 6 a 8. Leiden / Boston 2006, s. 151–152, 156.
  8. ^ T. Schneider: Lexikon faraonů. Düsseldorf 2002, s. 78.
  9. ^ Jürgen von Beckerath: Chronologie faraónského Egypta. Mainz 1994, s. 150.
  10. ^ William Stevenson Smith: Stará říše v Egyptě a začátek prvního přechodného období. In: IES Edwards, CJ Gadd a NGL Hammond (Eds.): Cambridge Ancient History. Svazek 1, část 2: Rané dějiny Středního východu. Cambridge University Press, Cambridge 1971, ISBN 978-0-521-07791-0 , s. 195 ( omezená online verze ).
  11. Petra Andrassy: Vyšetřování egyptského státu Staré říše a jeho institucí (= internetové příspěvky k egyptologii a súdánské archeologii. Svazek XI). Berlín / Londýn 2008 ( PDF; 1,51 MB ), s. 136.
  12. ^ Karl Richard Lepsius: Památky z Egypta a Etiopie. 2. část, svazek 3, deska 116b ( online verze ).
  13. ^ Archibald Henry Sayce: Sbírání z egyptské země. In: Recueil de travaux relatifs à la philologie et à l'archéologie égyptiennes et assyriennes: pour servir de bulletin à la Mission Française du Caire. Páska. 15, 1893, s. 147 ( online verze ).
  14. ^ Kurt Sethe (ed.): Dokumenty egyptského starověku. Svazek 1. Dokumenty staré říše. Hinrichs, Leipzig 1933, s. 111 ( PDF; 10,6 MB ).
  15. James Henry Breasted : Starověké záznamy o Egyptě. Historické dokumenty od nejstarších dob po perské dobytí. Svazek I: První až sedmnáctá dynastie. University of Chicago Press, Chicago 1906, §§ 319-324, ( PDF; 12,0 MB ).
  16. James Henry Breasted: Starověké záznamy o Egyptě. Historické dokumenty od nejstarších dob po perské dobytí. Svazek I, Chicago 1906, § 325–336, ( PDF; 12,0 MB ).
  17. James Henry Breasted : Starověké záznamy o Egyptě. Historické dokumenty od nejstarších dob po perské dobytí. Svazek I, Chicago 1906, § 323, ( PDF; 12,0 MB ).
  18. Rudolf Anthes: Skalní nápisy z Hatnubu (= studie o historii a starověku Egypta. (UGAÄ), svazek 9). Hinrichs, Lipsko 1928, deska 5 VII.
  19. ^ Jules Couyat, Pierre Montet: Les Inscriptions hiéroglyphiques et hiératiques du Ouadi Hammamat (= Mémoires publiés par les membres de l'Institut français d'archéologie orientale du Caire. Svazek 34). L'Institut Français d'Archeologie Orientale, Káhira 1912, s. 59, č. 60 ( online verze ).
  20. ^ T. Schneider: Lexikon faraonů. Düsseldorf 2002, s. 78.
  21. Miroslav Verner: Pyramidy. Rowohlt, Reinbek 1997, ISBN 3-499-60890-1 , str. 398-399; Mark Lehner: Tajemství pyramid ECON, Düsseldorf 1997, ISBN 3-572-01039-X , s. 160-161.
  22. ^ William Matthew Flinders Petrie: Abydos. Část I. Egyptský průzkumný fond, Londýn 1902, s. 27, 41, pl. LIV.
  23. ^ T. Schneider: Lexikon faraonů. Düsseldorf 2002, s. 78.
  24. ^ Renate Germer: Mumie. Albatros, Düsseldorf 2005, ISBN 3-491-96153-X , str. 36-37.
  25. Christine Mende: Na nálezu mumie v pyramidě Merenre I. In: Sokar. Svazek 17, 2008, s. 40-43.
  26. Renate Germer: Pozůstatky královských mumií z pyramid staré říše - skutečně existují? In: Sokar. Svazek 7, 2003, str. 36-41.
  27. ^ Dennis Forbes: Nejstarší královská mumie v Káhiře. In: KMT. Svazek 8, č. 4, 1997, str. 83-85.
  28. M. Lehner: Tajemství pyramid. Düsseldorf 1997, s. 160.
  29. ^ R. Stadelmann: Egyptské pyramidy. Od cihlové stavby po zázrak světa. Mainz 1991, s. 195.
  30. ^ Marsha Hill: Sfinga Merenre I. In: Metropolitní muzeum umění (ed.): Egyptské umění ve věku pyramid. Metropolitan Museum of Art, New York 1999, ISBN 0-87099-906-0 , str. 436-437.
  31. Jaromír Málek, Diana Magee, Elizabeth Miles: Topografická bibliografie staroegyptských hieroglyfických textů, soch, reliéfů a obrazů. Svazek VIII: Předměty provenience nejsou známy. Indexy k částem 1 a 2. Sochy. Griffith Institute, Oxford 1999, ISBN 978-0-900416-70-5 , s. 7 ( plný text jako soubor PDF ).
  32. ^ Alessandro Bongioanni, Maria Sole Croce (ed.): Ilustrovaný průvodce Egyptským muzeem v Káhiře. White Star, Vercelli 2001, ISBN 88-8095-703-1 , str. 84-85.
  33. ^ Dorothea Arnold: Tři vázy ve tvaru matky opic a jejich mláďat. In: Metropolitní muzeum umění (ed.): Egyptské umění ve věku pyramid. Metropolitan Museum of Art, New York 1999, ISBN 0-87099-906-0 , str. 446-447.
  34. ^ Christiane Ziegler: Krabice s nápisem se jménem krále Merenre I. In: Metropolitní muzeum umění (ed.): Egyptské umění ve věku pyramid. Metropolitan Museum of Art, New York 1999, ISBN 0-87099-906-0 , s. 450.
  35. ^ Italský cestovní klub: Firenze e provincia. Touring Editore, Milano 1993, ISBN 978-88-365-0533-3 , s. 352 ( omezená online verze ).
  36. ^ Friedrich Wilhelm von Bissing: Katalog Général des Antiquités Egyptienennes du Musée du Caire. Č. 18065-18793. Kamenné nádoby. Vídeň 1904, s. 147, č. 18944.
  37. Dietrich Wildung : Role egyptských králů ve vědomí jejich potomků. Část I. Posmrtné zdroje o králích prvních čtyř dynastií (= Mnichovské egyptologické studie. (MÄS), sv. 17). Deutscher Kunstverlag, Mnichov / Berlín, 1969, s. 60–63.
předchůdce Kancelář nástupce
Pepi I. Faraon Egypta
6. dynastie
Pepi II.
Tato verze byla přidána do seznamu článků, které stojí za přečtení 20. září 2014 .