Hudjefa I.

z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Název Hudjefa I.
Hudjefa.png
Kazeta Hudjefa v
seznamu králů Sakkáry
Royal Papyrus Turín (č. III./2)
V10A V28 I10
I9
G1 G41
G37
V11A G7

Hudjefa
(Hu djefa)
Ḥ (w) ḏf3
vyřazen
Seznam králů Sakkáry (č. 10)
Hiero Ca1.svg
F18 I10 I9
G42
Hiero Ca2.svg
Hudjefa (Hu-djefa)
Ḥ (w) -ḏf3
zničen
Řecké varianty Manetho :
Africanus : Sesochris
Eusebius : chybí
Eusebius, AV : chybí

Hudjefa I. byl staroegyptský pseudonym pro krále ( faraona ) 2. dynastie ( raná dynastie ), který pravděpodobně žil od roku 2711 do roku 2709 př. N. L. Vládl.

Hudjefa I je obtížné chronologicky zařadit, protože na jedné straně se objevuje pouze v královském seznamu Sakkáry a na turínském královském papyru a na druhé straně není jeho skutečné jméno známé.

Jméno a totožnost

Poškozená kazeta Hudjefa v turínském papyru

Když byly v Nové říši během 19. dynastie sepsány různé seznamy králů , současní zákoníci narazili na zničené zadání jména mezi králi Neferkasokarem a Chasechemui . Jelikož jméno původního krále již nebylo čitelné, zákoníci to okomentovali slovem „Hudjefa“, což v němčině znamená „ zničeno “. Napsali však slovo do kartuše, protože se týkalo královského jména. Následní zákoníci a úředníci považovali „Hudjefa“ za skutečné královské jméno kvůli obklopení nábojnice a zahrnovali záznam do svých seznamů.

Tyto egyptologové T. Dautzenberg a Wolfgang Helck navrhl, že Hudjefa mohl být totožný s názvem King (faraóna) Peribsen . Jejich domněnka je založena na jedné straně na skutečnosti, že Peribsenovo jméno bylo vynecháno z mnoha seznamů králů Ramessida kvůli jeho náboženským reformám během jeho života, na druhé straně 11 let specifikovaných v Turínském královském papyru odporuje králi, jehož jméno zjevně ani nepřežilo.

Turínský královský papyrus potvrzuje, že Hudjefa I. vládl 11 let. Egyptologové jako Thomas Schneider a Jürgen von Beckerath považují tato data za přehnaná a předpokládají pravidlo pouze 2 roky.

Starověký historik Manetho zmiňuje pravítko s názvem „Sesochris“ mezi králi Neferkasokar ( „Nephercheres“) a Chasechemui ( „Cheneres“), jemuž přisuzuje panování 48 roků a popisuje ho jako „5 loktů a 3 rozpětí Wide“.

Panování

Jelikož Hudjefově době nelze spolehlivě přiřadit žádné archeologické nálezy, není o politických , kultovních nebo ekonomických událostech známo nic konkrétního . Obecně se však předpokládá, že Hudjefa I. vládl pouze v Dolním Egyptě, protože jeho jméno se objevuje v seznamu Sakkáry, ale chybí v seznamu králů v Abydosu a seznam Sakkáry odráží memfitské , tj. Dolnoegyptské tradice.

Hudjefa I je také považován za kontrarententa panovníků Peribsena a Sechemiba . Pozadí tohoto pohledu je předpokládané rozdělení říše v době smrti krále Ninetjera . Po sucho několik let , Ninetjer prý rozdělit Egypta na dvě samostatné poloviny a rozdělit jej mezi jeho dědici s cílem bojovat proti hospodářské a vnitropolitické konflikty způsobené suchem. V době Hudjefa by se Egypt skládal ze dvou polovin země, v nichž jižní části dominovali králové jako Peribsen, zatímco na severu vedle Hudjefa I vládli králové jako Sened a Neferkasokar . Rozdělení říše bylo ukončeno za vlády krále Chasechemui .

literatura

Všeobecné

Poznámky

  1. Prezentace záznamu v turínském papyru, který se liší od obvyklé syntaxe hieroboxů, je založena na skutečnosti, že v hieraticu byly použity otevřené kazety. Střídavá přítomnost určitých chybějících prvků v čase je způsobena hmotným poškozením papyru.
  2. s názvem ideogram pro krále, který představuje sokola Horus
  3. ↑ funkční období 48 let.

Individuální důkazy

  1. ^ Příjemce : Eduard Meyer : Aegyptische Chronologie (= filozofická a historická pojednání Královské akademie věd. 1904, 1, ZDB- ID 955708-8 ). Vydavatelství Královské akademie věd, Berlín 1904, deska I, kartuše č. 10.
  2. ^ Alan H. Gardiner: Královský kánon v Turíně. Griffith Institute, Oxford 1997, ISBN 978-0-900416-48-4 , ilustrace II.
  3. ^ Alan H. Gardiner: Královský kánon v Turíně. Str.
  4. a b Jürgen von Beckerath: Příručka jmen egyptských králů. 48 a 283.
  5. ^ A b c I. ES Edwards : Rané dynastické období v Egyptě (= dávná historie Cambridge . ) Cambridge University Press, Cambridge 1964, s. 35.
  6. ^ Hermann Alexander Schlögl: Starověký Egypt: Historie a kultura od raného období po Kleopatru. Beck, Mnichov 2006, ISBN 3-406-54988-8 , s. 78.
  7. Wolfgang Helck: Vyšetřování v tenké době (= Ägyptologische Abhandlungen. Vol. 45). Harrassowitz, Wiesbaden 1987, ISBN 3-447-02677-4 , s. 125.
  8. ^ Alan H. Gardiner: Královský kánon v Turíně . S. 15 a ilustrace II.
  9. ^ William Gillian Waddel (Manéthon, historien): Manetho (= Loebova klasická knihovna, sv. 350). W. Heinemann, Londýn 1964 / Harvard University Press, Cambridge Mass 1964, s. 71.
  10. ^ Walter Bryan Emery: Egypt, historie a kultura raného období, 3200-2800 př. N. L. Chr. P. 19.
  11. ^ Barbara Bell: Nejstarší záznamy o nilských povodních. In: Geografický časopis 136 . 1970, str. 569-573; viz Hans Goedicke v: Journal of Egypt Archaeology 42 . 1998, s. 50.
  12. ^ Hermann Alexander Schlögl: Starověký Egypt: Dějiny a kultura od raného období po Kleopatru. Mnichov 2006, s. 77-78.
předchůdce Kancelář nástupce
Neferkasokar Egyptský král
2. dynastie
Bebtj